budownictwo

Szanowny Użytkowniku,

Zanim zaakceptujesz pliki "cookies" lub zamkniesz to okno, prosimy Cię o zapoznanie się z poniższymi informacjami. Prosimy o dobrowolne wyrażenie zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz udostępniamy informacje dotyczące plików "cookies" oraz przetwarzania Twoich danych osobowych. Poprzez kliknięcie przycisku "Akceptuję wszystkie" wyrażasz zgodę na przedstawione poniżej warunki. Masz również możliwość odmówienia zgody lub ograniczenia jej zakresu.

1. Wyrażenie Zgody.

Jeśli wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych Zaufanych Partnerów, które udostępniasz w historii przeglądania stron internetowych i aplikacji w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i aplikacjach w celu określenia Twoich potencjalnych zainteresowań w celu dostosowania reklamy i oferty), w tym umieszczanie znaczników internetowych (plików "cookies" itp.) na Twoich urządzeniach oraz odczytywanie takich znaczników, proszę kliknij przycisk „Akceptuję wszystkie”.

Jeśli nie chcesz wyrazić zgody lub chcesz ograniczyć jej zakres, proszę kliknij „Zarządzaj zgodami”.

Wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Możesz zmieniać zakres zgody, w tym również wycofać ją w pełni, poprzez kliknięcie przycisku „Zarządzaj zgodami”.




Artykuł Dodaj artykuł

Bruk to też sztuka

Człowiek idący ulicą co 2-3 sekundy patrzy pod nogi. Jest to zwykle odruch bezwiedny, który jednak sprawia, że większość czasu w naszym zasięgu wzroku znajdują się nawierzchnie.

Nawierzchnia nie
musi być nudna!
Projekt Design by the way

Człowiek idący ulicą co 2-3 sekundy patrzy pod nogi. Jest to zwykle odruch bezwiedny, który jednak sprawia, że większość czasu w naszym zasięgu wzroku znajdują się nawierzchnie. Fakt ten stanowi ogromne wyzwanie zarówno dla designerów projektujących miejskie przestrzenie, ale też dla producentów kostki brukowej.

Otoczenie w którym żyje i porusza się człowiek wpływa na jego samopoczucie i kondycję psychiczną. Dotyczy to nie tylko prywatnego domu i miejsca pracy, ale także przestrzeni publicznej, której podstawową częścią są nawierzchnie. Dekoracyjna kostka brukowa w rękach artysty potrafi odmienić nawet niezbyt ciekawe miejsca i uczynić z nich przyjazne mieszkańcom enklawy.

Sztuka u stóp

Bruk, po którym chodzimy na co dzień z powodzeniem może stać się dziełem sztuki, które nadaje przestrzeni miejskiej wartości i znaczenia. Wie to każdy, kto choć raz odwiedził Lizbonę z jej urzekającym starym miastem.

Nawierzchni starej Lizbony to miejski blejtram – opowiada polski designer i rzeźbiarz, doktorant krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych Jerzy Dobrzański, który właśnie w projektowaniu nawierzchni odnalazł sposób na artystyczną ekspresję. - Twórcze potraktowanie nawierzchni w stolicy Portugalii pozwoliło przełożyć na chodniki i place opowieści tworzone brukowymi mozaikami.

Nawierzchnia nie
musi być nudna!
Projekt Design by the way

Wzory i kolory, jakie rozpościerają się pod stopami nie tylko skupiają uwagę turystów, pobudzając do pamiątkowych fotografii. Oprócz wzbogacenia krajobrazu to równocześnie pomnik bogactwa historii i kultury społeczeństwa.

Kostka brukowa to wyjątkowo praktyczny i plastyczny materiał, a nawierzchnie to temat warty uwagi i zaangażowania artystycznego. Dlaczego tego nie wykorzystywać? - przekonuje Jerzy Dobrzański. – Warto wychodzić z dziełami sztuki i architektury w miejsca gdzie człowiek znajduje się na co dzień.

Praktycznym wyrazem takiego działania jest zwycięski projekt nawierzchni autorstwa polskiego designera przygotowany w hołdzie rdzennym mieszkańcom Ameryki Północnej. Na nowojorskim Manhattanie, w miejscu gdzie odkryto ślady osadnictwa Indian, pojawi się wkrótce chodnik inspirowany ich sztuką.

 Projekt nawierzchni brukowej oparty na motywach ornamentyki Indian wschodniego wybrzeża Ameryki Północnej

Lepsza forma bruku

Na świecie trendy pojawiające się w stylistyce i technologiach nawierzchni betonowych rozwijają się bardzo intensywnie. Powstają kostki o niespotykanych kształtach, zawierające elementy odblaskowe lub stworzone w technologiach ekologicznych. Bruk coraz częściej wychodzi poza ramy swojej funkcji estetycznej i staje się sam w sobie koncepcją artystyczną. Innowacyjne myślenie o projektowaniu terenów miejskich nie omija także polskich producentów szlachetnych kostek brukowych i płyt tarasowych.

Jeszcze niedawno kostka brukowa nie była tematem dla designera. Dziś – zachęcony przez firmę Libet – Jerzy Dobrzański i studenci Wydziału Form Przemysłowych Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie pracują nad nowymi koncepcjami rozumienia nawierzchni.

Jerzy Dobrzański,
designer

Libet konsekwentnie edukuje i inspiruje inwestorów wpływając na jakość otoczenia zarówno w przestrzeni publicznej jak i prywatnej - mówi Małgorzata Barańska, dyrektor marketingu w firmie Libet. - W tej dziedzinie nie od dziś jesteśmy prekursorami. Dlatego cieszy mnie szczególnie współpraca z tak utalentowaną osobą jak Jerzy Dobrzański. Jego twórcze spojrzenie na temat nawierzchni wpisuje się w misję firmy, a swoim zaangażowaniem skutecznie przekonuje do tej idei innych. W proces tworzenia nowych nawierzchni zostali zaangażowani także studenci wydziału form krakowskiej ASP, którzy pod okiem Jerzego projektują dla nas.

Jerzy Dobrzański, rzeźbiarz i designer, absolwent Wydziału Rzeźby ASP w Krakowie oraz Warszawie, doktorant na Wydziale Form Przemysłowych krakowskiej ASP, który ma już w swoim dorobku kilka interesujących realizacji w przestrzeni miejskiej, także związanych z nietypowymi aranżacjami z bruku. Przykładem może być jego projekt kostki i form przestrzennych wykonany dla Kieleckiego Inkubatora Technologicznego który nawiązywał bezpośrednio do logo tej instytucji. Dzięki stypendium Fundacji Kościuszkowskiej artysta jeszcze w tym roku wyjedzie na kilkumiesięczne stypendium do Pratt Instytut w Nowym Jorku, jednej z najlepszych szkół artystycznych i designerskich na świecie.

Artykuł został dodany przez firmę


Inne publikacje firmy


Podobne artykuły


Komentarze

Brak elementów do wyświetlenia.